Dar vasarą “investuok” žurnalui rašiau apie vieną populiariausių nuomos verslo platformų “Airbnb”, kuri patenka į didžiausią vienaragių penketuką ir ruošiasi pasirodymui akcijų biržoje. IPO jau galima pirkti ir išėjimas į viešumą jau ne už kalnų, tad manau, kad galima apie ją parašyti ir dar kartą

Ši skaitmeninė platforma turi visus duomenis, kad taptų tokio lygio bendrove kaip Facebook ar Amazon. Šiuo metu “Aribnb” paslaugos prieinamos daugiau kaip dviejuose šimtuose šalių, 100 000 miestų, ji turi daugiau kaip 7 mln. nuomos pasiūlymų. Klientų skaičius viršija 500 mln. Per pastaruosius 6 metus bendrovės pajamos išaugo 22 kartus, o pritrauktos investicijos nuo įkūrimo sudaro 4,4 mlrd. JAV dolerių. Žinoma neretai būna ir taip, kad kuo daugiau skambesio, tuo mažiau pateisinami lūkesčiai. Bet susipažinkime su pačia kompanija iš neutralios pusės

PRADŽIA

Bendrovės istorija prasidėjo 2008 m., kai draugai Bryanas Chesky ir Joe Gebbia nusprendė pagal skelbimą išnuomoti savo bute nenaudojamą laisvą kambarį trumpam laikotarpiui. Skelbimas iškart sulaukė didelio dėmesio. Taip jiems kilo mintis savo idėją perkelti į platformą, kurioje ir kiti galėtų tai daryti.

Pirmaisiais metais paleidus platformą per dieną būdavo sulaukiama 10–20 klientų už- sakymų. Jaunuoliai patys nuomodavo kam- barius per savo platformą, kad patikrintų kambarius, padarytų kokybiškas nuotrau- kas, išsiaiškintų, kur ir kaip patogiausia palik- ti raktus kitiems klientams.

Šiandien platforma sulaukia daugiau kaip 2 mln. rezervacijų kasdien. Per virusą užsakymai krito perpus, bet vis tiek trumpalaikės nuomos poreikis liko.

KAPITALO PRITRAUKIMAS

Kompanija buvo įkurta neturint kapitalo tolesnei plėtrai. Todėl tais pačiais metais draugai ėmė ieškoti investuotojų. Išsiuntė pasiūlymą septyniems rizikos kapitalo fondams už 150 tūkst. dolerių perleisti 10 % kompanijos akcijų. Penki fondai atsiuntė neigiamą atsakymą, o kiti du pasiūlymą tiesiog ignoravo. Dabar ši akcijų dalis būtų verta beveik 4 mlrd. dolerių.

Du jauni žmonės savo startuolį toliau plėtojo iš vartojimo paskolų, taip pat nevengė kitų veiklos sričių, kurios leido užsidirbti. Pa- vyzdžiui, 2008 m. JAV demokratų partijos su- važiavimo išvakarėse Denveryje jie sugalvojo sukurti savo avižinių dribsnių pakuotes su Baracko Obamos atvaizdu ir pardavinėti jas kaip suvenyrus.

Jaunuoliai sulaukė užsakymo penkiems šimtams vienetų po 40 dolerių! Gautas pajamas panaudojo savo įmonės vers- lo plėtrai. Taip pat ši jų idėja su dribsniais sulaukė Paulo Grahamo rizikos fondo dėmesio. Jaunuoliai papasakojo apie savo platformą, skirtą nuomos verslui, ir gavo 20 tūkst. dolerių paramą kas mėnesį trijų mėnesių laikotarpiu šiam verslo projektui plėtoti ir patarimą persikelti į Niujorką.

2011 m. platforma peržengė 1 mln. rezervacijų ribą. Įkūrėjai nusprendė pradėti teikti paslaugas ir Europoje, atidarė 8 naujus biurus skirtinguose miestuose. Paslaugai įgavus pagreitį ir esant didžiulei paklausai, imta biurus atidarinėti visame pasaulyje. Šiandien reikėtų labai gerai paieškoti, kur nebūtų galima naudotis „Airbnb“ apgyvendinimo paslaugomis.

„AIRBNB“ VERSLO MODELIS IR IŠ KO GAUNAMOS PAJAMOS

Kompanija teigia, kad būsto savininkas besinaudodamas jos platforma gali gauti dvigubai didesnes pajamas nei nuomodamas savarankiškai arba ilgam laikui.

Bendrovė uždirba nuo 6 iki 14,2 % komisinį mokestį nuo kiekvieno užsakymo sumos iš kliento, kuris nuomoja būstą, ir nuo 14 iki 20 % iš nuomotojo (Kinijoje šis procentas yra mažiau nei 10 %) ir papildomus 3 % nuo pervedamų kliento pinigų į platformą. Pagrindinis kompanijos verslo modelio pranašumas – mažos būsto kainos, palyginti su klasikiniu viešbučių verslu. Kainos skirtumas gali siekti 60 %. Kad suteiktų klientams daugiau pasitikėjimo, įmonė labai daug dėmesio skiria nuomojamo būsto tikrinimui, dažnai pati nuomodamasi būstą iš savo platformos. Kita motyvacinė sistema nuomotojams – jų būsto reitingavimas ir klientų atsiliepimai, kurie turi labai didelę įtaką naujų klientų pasirinkimams ir norui mokėti atitinkamą kainą.

„Airbnb“ teigia, kad 2017 ir 2018 m. verslas buvo pelningas, uždirbta atitinkamai 2,6 ir 3,6 mlrd. dolerių. Tai labai stiprūs rodikliai, nes dažniausiai vienaragiai plėsdami verslą dirba nuostolingai. 2019 m. tokie ir buvo įmonei įsigijus didelį pirkinį – 400 mln. kainavusią viešbučių užsakymo platformą „Hotel Tonight“. Tai platforma, siūlanti paskutinės minutės pasiūlymus iš kitų viešbučių. „Airbnb“ automatiškai gausins savo pasiūlymų asortimentą papildydama 25 000 viešbučių 1700 miestų. Jei žmogus neras „Airbnb“ platformoje jam tinkančio būsto, automatiškai jam bus pateikti paskutinės minutės viešbučių pasiūlymai už patrauklią kainą. „Hotel Tonight“ turi labai patogią ir gražią vartojimo aplinką, ir užsakyti viešbutį pakanka vos kelių paspaudimų. To negalima pasakyti apie „Booking“, todėl šis strateginis žingsnis padės tiesiogiai konkuruoti ir su „Booking“.

Pagrindinės „Airbnb“ patiriamos išlaidos gali būti skirstomos į keturis segmentus:

  • Technologinė infrastruktūra; darbuotojų atlyginimai; fotografijų darymas; rinkodara.
  • Beveik visų segmentų išlaidas esant reikalui galima stipriai sumažinti.
  • Įmonės vertė padvigubėja vidutiniškai kas 2–3 metus ir iki viruso buvo vertinama daugiau nei 35 mlrd. dolerių. Žinoma, sumažėjus užsakymų sumažėjo ir kompanijos kapitalizacija, bet jos labai didelis pranašumas – grynieji, kurių turi daugiau kaip 3 mlrd. Todėl net ir pandeminis laikotarpis įmonei nesukėlė didelių problemų – jos išgyvenimo rodiklis (angl. quick ratio – trumpalaikio likvidumo pozicija, parodanti, kiek laiko įmonė gali vykdyti savo įsipareigojimus negaudama pajamų) siekia daugiau kaip trejus metus. Šiandien „Airbnb“ laikoma daugiausia grynųjų turinčia privačia kompanija. Taip pat svarbus faktas, kad dauguma investuotojų priimamų pinigų yra tik kaip kreditas, už kurį mokamos iki 10 % palūkanos, bet neduodama jokių akcijų.

VISI ŠANSAI TAPTI LYDERIU SAVO INDUSTRIJOJE

Augimo perspektyvas didina ir svarbios ilgalaikės sutartys. Viena jų – praeitais metais pasirašyta partnerystė su Tarptautiniu olimpiniu komitetu, kuri galioja iki 2028 m. „Airbnb“ įsipareigojo apgyvendinti nemokamai visus sportininkus ir jų komandos narius. Žaidynėse vidutiniškai dalyvauja 15 tūkst. atletų ir 500–700 tūkst. svečių. Be to, įmonė šiandien yra ne tik butų nuomos svetainė, bet ir platforma, kurioje organizuojami didžiausi pasaulyje renginiai. Žinoma, dėl šiais metais atšauktų olimpinių žaidynių Tokijuje nebuvo uždirbtos planuotos pajamos.

„Facebook“ yra vienareikšmis lyderis bendravimo segmente, „Linkedin“ – ryšių užmezgimo, „Google“ – paieškos paslaugos, „Amazon“ ir „Alibaba“ – elektroninės komercijos lyderės. Visos šios kompanijos kuria sėkmingą istoriją ir pelningus verslus. „Airbnb“ niša – trumpalaikė nuoma. Šioje industrijoje kol kas akivaizdaus lyderio nėra, tačiau „Airbnb“ turi visas galimybes. Manau, būtent ši kompanija ir taps šio segmento lydere. Jei pažvelgtume į kambarių ar savininkų skaičių, kuris nurodomas platformoje, šie skaičiai gerokai viršija artimiausius konkurentus.

KARANTINO POVEIKIS

Pagrindinis trumpalaikės nuomos pranašumas – kad pasiūlymų skaičius gali būti neribotas. Viešbučių rinką riboja kambarių skaičius, kuriuos būtina pastatyti, sertifikuoti, reikia gauti licenciją veiklai ir sumaniai juos valdyti. Tai nėra lengva ir paprasta.

Reikalingos didelės investicijos ir profesionalūs valdymo įgūdžiai. Visa tai automatiškai būna įtraukta į kambario kainą, kurią moka klientas. Platformos „Booking“ pagrindiniai klientai arba nuomotojai yra viešbučiai.

„Airbnb“ visas pagrindas – privatūs nuomotojai, kurie nepatirdami išvardytų išlaidų gali klientui išnuomoti būstą ar kambarį iki 50 % žemesne kaina, nei gali pasiūlyti viešbučiai. Todėl iš esmės šios rinkos augimo neriboja jokie investiciniai veiksniai. Viskas, ko reikia, – kad vyktų vartojimas. Kompanijos trumpalaikės nuomos užimama rinka kas trejus metus išauga dvigubai ir kol kas nematau jokių priežasčių, kodėl galėtų sulėtėti augimas.

2020 metai – neeiliniai visiems, o ypač paslaugų ir kelionių sektoriams. Ne išimtis yra ir „Airbnb“. Bet nuo balandžio pradžios trumpalaikės nuomos poreikis Jungtinėse Valstijose vėl ėmė didėti ir iki gegužės vidurio grįžo į iki krizinį lygį. Platforma padeda patenkinti poreikį keliauti ir izoliuoti save nuo minios, todėl privačių butų paklausa atsirado daug greičiau nei viešbučių. Taip pat dėl platformos geografinės vietos prieinamumo vis labiau populiarėja kelionės ir į mažus miestus.

Tad laukiame kompanijos debiuto Niujorko NASDAQ akcijų biržoje dar šiais metais. Be abejonės, tai bus vienas reikšmingiausių IPO šiais metais, sulauksiantis didžiulio investuotojų dėmesio.

Ar verta investuoti į šią kompaniją? Vienareikšmiško atsakymo nėra. Labai svarbus klausimas – ar kompanija ir toliau sugebės išlaikyti tokius didelius augimo tempus, ar sugebės patenkinti investuotojų lūkesčius, ar suvaldys esamą klientų srautą ir išlaikys konkurencinį pranašumą?