Kas ta metavisata? Kol kas ją galime įsivaizduoti kaip virtualių pasaulių rinkinį, virtualiąją realybę, kur žmonės bendrauja, žaidžia žaidimus ar kitaip pramogauja. Bet viskas greitai keičiasi ir metavisata gali pasibelsti į kiekvieno iš mūsų duris. Šiame straipsnyje apžvelgsime 10 globalių įmonių, aktyviai investuojančių į metavisatos infrastruktūros kūrimą.

Nors šiuo metu metavisata („Metaverse“) labiausiai siejama su žaidimais, ateityje ji gali vaidinti didelį vaidmenį visų mūsų gyvenime ir keisti požiūrį į darbą, pinigų leidimo įpročius, bendravimą, verslo valdymo ypatumus, švietimą ir pan. Metavisata žavi ir tuo, kad realūs daiktai ir reali ekonomika gali keltis ir po truputį jau keliasi į virtualiąją realybę. Geras pavyzdys – už galimybę įsigyti virtualiosios žemės sklypą išleidžiamos stulbinamos sumos. Žaidime „The Sandbox“ virtualiai žemės nuosavybei buvo išleista daugiau nei 1 mln. JAV dolerių, kad pirkėjai galėtų virtualiai gyventi netoli žymaus amerikiečio reperio Snoop Dogg. Tokios gigantės kaip „Nike“, „Gucci“ atidarinėja virtualias parduotuves ar kuria tik metavisatai prieinamas drabužių kolekcijas. Kol kas metavisatos mastelis, palyginti su realia ekonomika, nėra didelis, bet augimo potencialas didelis. Analitikai mano, kad metavisatos ekonomika ateityje gali pasiekti trilijonus JAV dolerių, o metinis augimas iki 2030 m. gali būti net 40 % kasmet. Tačiau kad potencialas būtų atrakintas ir mes visi galėtume mėgautis maloniomis virtualiosios realybės patirtimis, prireiks daug išmanesnių technologinių sprendimų ir ypač prietaisų. Šiame straipsnyje aptariame dešimt įmonių, kurios aktyviai dirba kurdamos metavisatą ir ateityje gali užimti lyderių pozicijas. Įmonių detaliai nenagrinėsime – daugelis jų plačiai žinomos, o produktai, siejami su metavisata, kol kas sudaro tik nedidelę dalį jų veiklos, tačiau pats faktas, kad jos investuoja reikšmingas sumas į siejamas su metavisata sritis, gana įdomus ir skatina suklusti, o galbūt ir įtraukti jas į savo stebimųjų sąrašą. Straipsnyje mėginsime įvardinti, į kuriuos metavisatai reikalingus infrastruktūros elementus jos koncentruojasi. Toliau aptariamos įmonės surikiuotos pagal tai, kiek jų akcijų turi didžiausi rizikos kapitalo fondai.

10. UNITY SOFTWARE INC (NYSE:U)

Įmonė kuria ir valdo interaktyvią 3D turinio platformą, leidžiančią įvairioms pramonės šakoms realiuoju laiku kurti ir įgyvendinti 3D projektus. Paslaugomis naudojasi patys įvairiausi verslai – nuo žaidimų kūrėjų iki automobilių pramonės ar architektūros įmonių. Žaidimai ir įtraukianti grafinė patirtis ir yra tai, kas žmones labiausiai traukia į metavisatą, tad kompanijos valdoma 3D platforma –didelis koziris metavisatoje. Neseniai „Unity Software“ paskelbė, jog ruošiasi susijungti su kompanija „IronSource“, kuri daugiausiai dėmesio skiria programų platinimo ir pajamų už jų naudojimą gavimo technologijoms kurti. Šis žingsnis turėtų suteikti įmonei ir jos platformos turinio kūrėjams veiksmingesnių būdų gauti pajamų iš savo kūrinių. 2022 m. antrąjį ketvirtį kompanijos akcijų savo portfeliuose laikė 23 rizikos kapitalo fondai. Palyginti su 2022 m. pirmuoju ketvirčiu, šis skaičius sumažėjo net 41 % – fondai linkę išsiparduoti šias akcijas.

9. SONY GROUP CORPORATION (NYSE:SONY)

Japonijos elektronikos milžinė jau seniai investuoja į technologijas, tiesiog būtinas metavisatai. Vienas iš pavyzdžių – „PlayStation“ pagrindu veikiantys VR (virtual reality) akiniai. „Sony“ visame pasaulyje jų jau pardavė daugiau kaip 4 mln. vienetų, o metinis akinių pardavimų augimas matuojamas ne procentais, o kartais. Kitas iš daugybės „Sony“ veiklos metavisatoje epizodų – virtualiai atkurtas Anglijos „Priemer“ lygos klubo „Manchester City“ stadionas. „Sony“ taip pat kuria ir parduoda įvairius jutiklius ir kitas vaizdo gavimo ir perdavimo technologijas, kurias naudoja kitos kompanijos, kuriančios produktus ir patirtis metavisatai. 2022 m. antrąjį ketvirtį kompanijos akcijų savo portfeliuose laikė 26 rizikos kapitalo fondai. Palyginti su 2022 m. pirmuoju ketvirčiu, didelių pakitimų nepastebėta.

8. ROBLOX CORPORATION (NYSE:RBLX)

Kompanija kuria ir valdo internetinę pramogų platformą „Roblox“. Tai vienas iš pirmųjų veikiančios metavisatos pavyzdžių. Milijonai skirtingų turinio kūrėjų platformoje sukūrė daugybę virtualiųjų pasaulių, žaidimų, veiklos. Vartotojai platformoje gali kurti, žaisti, tyrinėti, mokytis ar tiesiog bendrauti vieni su kitais. Norėdami išsiskirti, sukurti unikalų savo stilių, žaidėjai perka madingus daiktus ir aksesuarus savo herojams, avatarams. Platformoje vyksta ir gyvi renginiai, muzikos atlikėjų koncertai, pavyzdžiui, „The Chainsmokers“. Vis dėlto ne viskas tik gražu ir gera – platforma sulaukia nemažai kritikos dėl nuolat vartotojus bombarduojančių reklamų, siūlančių įsigyti vieną ar kitą virtualų daiktą. Dėl to kyla abejonių, ar ateityje tokia ir turėtų būti metavisatos aplinka. Kad ir kaip būtų, rugsėjį „Roblox“ turėjo beveik 60mln. aktyvių vartotojų, o tai rodo, kokie populiarūs virtualūs pasauliai – ne tik gali būti, bet jau yra. 2022 m. antrąjį ketvirtį kompanijos akcijų savo portfeliuose laikė 38 rizikos kapitalo fondai. Palyginti su 2022 m. pirmuoju ketvirčiu, didelių fondų įsitraukimo pasikeitimų nepastebėta. Vis dėlto valdomų akcijų kiekį pastaruosius kelis ketvirčius jie buvo linkę mažinti. Tačiau ne visi – išsiskyrė trys fondai, gerokai padidinę turimas akcijų pozicijas: „Renaissance Technologies“, „ARK Investment Management“, „Citadel Investment Management“. Šie trys fondai turi supirkę 24,91 mln. akcijų.

7. INTEL CORPORATION (NASDAQ:INTC)

Kompanija užsiima produktų kompiuteriams gamyba bei naujų technologijų projektavimu ir pardavimu kitiems įrangos gamintojams. Nors visi puikiai žinome kompanijos gaminius įprastos kompiuterijos pasaulyje, įmonės vadovai ne kartą pasisakė, jog kompiuterių spartą būtina didinti ir dėl ateityje išaugsiančio metavisatos infrastruktūros poreikio. Nors įmonė optimistiškai vertina savo potencialą šioje srityje, pabrėžia, kad esame dar labai toli nuo tikrosios metavisatos, kai tūkstančiai ar milijonai žmonių galės vienu metu jungtis į vieną pasaulį, o ne kamuotis pasauliuose, palaikančiuose tik ribotą vartotojų skaičių. Kompanijos vyresnysis viceprezidentas Raja Koduri teigia, kad skaičiavimo galią reikia padidinti 1000 kartų, kad galėtume kalbėti apie tikrąsias patirtis metavisatoje. Beje, 2017 m. „Intel“ įsigijo kompaniją „Mobileye“, kuriančią autonominio vairavimo technologijas ir pažangias pagalbos vairuotojui sistemas, įskaitant kameras, kompiuterių lustus ir programinę įrangą. Šios erdvės nuskaitymo technologijos gali pakelti virtualiosios realybės akinių atvaizdavimo kokybę į visiškai naują lygį. 2022 m. antrąjį ketvirtį kompanijos akcijų savo portfeliuose laikė 66 rizikos kapitalo fondai. Nuo 2021 m. pirmąjį ketvirtį pasiekto piko savo turimų kompanijos akcijų kiekį jie sumažino 23 %. 2022 m. antrąjį ketvirtį užfiksuotas staigiausias kritimas.

6. QUALCOMM INCORPORATED (NASDAQ:QCOM)

Įmonė užsiima technologijų, skirtų belaidžio ryšio pramonei, kūrimu ir komercializavimu. „Qualcomm“ geriausiai žinoma dėl savo „Snapdragon“ procesorių, kurie naudojami daugelyje mobiliųjų įrenginių. Įmonė deklaruoja, kad siekia būti ir viena iš pirmaujančių metavisatos infrastruktūros kūrimo žaidėjų. Neseniai pranešta, kad sudaryta bendradarbiavimo sutartis su „Meta Platforms“. Tikimasi, kad šis bendradarbiavimas padės sukurti geresnius produktus/patirtis virtualiojoje ir papildytoje realybėje naudojant „Snapdragon XR“ platformas. „Qualcomm“ rizikos kapitalo padalinys, siekdamas paremti metavisatos ekosistemos vystymą, „Snapdragon XR“ platformos pagrindu sukūrė tam atskirą 100 mln. JAV dolerių fondą. Tikimasi, kad technologijos naudojimas bus ypač platus – nuo sveikatos iki švietimo ir pramogų. 2022 m. antrąjį ketvirtį įmonės akcijų savo portfeliuose laikė 71 rizikos kapitalo fondas. Nuo 2020 m. trečiąjį ketvirtį pasiekto piko rizikos kapitalo fondų investicijos sumažėjo 23 %.

5. NVIDIA CORPORATION (NASDAQ:NVDA)

Kompanija garsėja „GeForce“ grafikos apdorojimo įrenginiais bei lustų sistemomis mobiliųjų įrenginių rinkoje. „Nvidia“ aktyviai dirba ir 3D srityje – jos platforma „Nvidia Omniverse“ suteikia galimybę kūrėjams testuoti naujas idėjas ir imituoti didelio masto pasaulius. Kūrėjai platformoje gali testuoti ir mokyti dirbtinį intelektą bei atlikti virtualų testavimą naudodami skaitmeninius dvynius. „Digital twins“ – tai dinaminė virtuali kopija realaus fizinio daikto, proceso, sistemos ar aplinkos, kuri atrodo ar elgiasi lygiai taip pat, kaip realiame pasaulyje. Būtent dėl didelio platformos funkcionalumo tarp kompanijos partnerių yra tokie vardai kaip „Pixar“, „Adobe“, „Siemens“. Be kita ko, siekiama išplėsti ir patobulinti „Pixar“ kompanijos sukurtą 3D kompiuterinės grafikos duomenų mainų sistemą. 2022 m. antrąjį ketvirtį akcijų savo portfeliuose laikė 84 rizikos kapitalo fondai. Nuo 2021 m. ketvirtą ketvirtį pasiekto piko valdomų akcijų kiekį jie sumažino 24 %.

4. ADVANCED MICRO DEVICES INC (NASDAQ:AMD)

Kompanija garsėja „Radeon“ grafikos apdorojimo įrenginiais ir užima apie 14 % pasaulinės jų rinkos. Ypač populiarūs nešiojamuosiuose kompiuteriuose. AMD po truputį didina savo rinkos dalį ir neintegruotų grafikos apdorojimo (discrete graphics) įrenginių rinkoje, atkovodama ją iš šio segmento rinkos lyderės „Nvidia“. AMD glaudžiai bendradarbiauja su „Meta Platforms“ kuriant metavisatos infrastruktūrą. Socialinių tinklų milžinė siekia sukurti pigesnį, efektyvesnį ir metavisatos infrastruktūrai pritaikomą „RAN – Radio Access Network“ tinklą, kuris veiktų per 4G ir 5G tinklus. Būtent šiam RAN tinklo tobulinimui „Meta Platforms“ žada naudoti AMD kompanijos radijo lustus. Ši partnerystė su AMD sumažins „Meta“ bazinių stočių išlaidas – „Meta“ deklaravusi siekį, kad plačiajuostis ryšys būtų prieinamas visame pasaulyje. 2022 m. antrąjį ketvirtį akcijų savo portfeliuose laikė 88 rizikos kapitalo fondai. Apskritai rizikos kapitalo fondai pastarąjį pusmetį vengė lustų gamintojų akcijų, tačiau visai kitaip elgėsi AMD atžvilgiu. Per pastarąjį pusmetį šios kompanijos akcijų skaičius rizikos kapitalo fonduose išaugo 26 %.

3. META PLATFORMS INC (NASDAQ:META)

Kompanija turi aiškią viziją, kaip metavisata gali pakeisti daugelį gyvenimo sričių, todėl investuoja milijardus dolerių, kad tai taptų realybe. „Metos“ sukurtas ir visuomenei pristatytas nemokamas internetinis virtualiosios realybės vaizdo žaidimas „HorizonWorlds“ – ankstyvas pavyzdys, ko ateityje galima tikėtis iš metavisatos. Žaidime galima bendrauti su draugais, susipažinti su naujais žmonėmis, žaisti įvairius žaidimus ar dalyvauti renginiuose. Tačiau žaidimas kol kas nesukėlė didelio susidomėjimo, galbūt dėl gana elementarios grafikos. Tačiau tai tik prototipas, „Meta“ tikisi pagerinti potyrius naudodama galingesnius VR akinius, kurie, pavyzdžiui, leis virtualybėje atvaizduoti realias žmogaus veido išraiškas. Beje, pati „Meta“ dar 2014 m. už 2 mlrd. JAV dolerių įsigijo kompaniją „Oculus“, besispecializuojančią VR akinių segmente. 2022 m. antrąjį ketvirtį akcijų savo portfeliuose laikė 188 rizikos kapitalo fondai. Per keletą pastarųjų ketvirčių jų skaičius sumažėjo 32 %, tačiau judėjimas nėra vienpusis. Pavyzdžiui, nors akcijos šiemet prarado apie 60 % vertės, apribotos rizikos fondas „Renaisance Technologies“ per antrąjį ketvirtį padidino savo turimas kompanijos pozicijas 83 %, iki 5,49 mln. akcijų.

2. ALPHABET INC (NASDAQ:GOOG)

Paieškos ir technologijų milžinė turi savo metavisatos dominavimo planų. Pranešama, kad kompanija kurią naują virtualiosios realybės technologiją, kuri veiks „Android“ operacinės sistemos pagrindu. Ši nauja technologija turėtų puikiai sąveikauti su žaidimais, kurie veikia „Android“ operacinėje sistemoje, o žaidėjų – potencialių naujos kartos virtualiosios realybės akinių vartotojų – skaičius beveik begalinis. Papildytosios realybės technologijos jau daugelį metų naudojamos „Google“ žemėlapiuose. Keli pastarieji kompanijos pirkiniai šioje srityje – „Eyefluence“, kuri sukūrė akių sekimo technologiją, skirtą naudoti su virtualiosios ir papildytosios realybės programomis, ir virtualiosios realybės žaidimų kūrėjai „Owlchemy Labs“. 2022 m. antrąjį ketvirtį akcijų „Class A“ savo portfeliuose laikė 191 rizikos kapitalo fondas, „Class B“ 153 rizikos kapitalo fondai. Nuo 2021 m. ketvirtą ketvirtį pasiekto piko rizikos kapitalo fondų investicijos šiek tiek sumažėjo, bet išliko gana stabilios ir aukštos. Šios gigantės akcijos tarp investicinių fondų yra vienos paklausiausių.

1. MICROSOFT CORPORATION (NASDAQ:MSFT)

Sąrašo viršuje technologijų gigantas – jis, kaip ir kiti technologijų milžinai, virtualiajai realybei skiria vis daugiau dėmesio. Vienas „Microsoft“ virtualybės produktų – virtualiosios ir papildytosios realybės „HoloLens“ akiniai, sekantys akis, rankas, atliekantys erdvinį stebėjimą. Kol kas jų vartotojai JAV kariuomenė, tačiau tik laiko klausimas, kada šie akiniai ar nauja jų versija bus prieinami ir komerciniams tikslams. Beje, „Microsoft Teams“ darbo aplinkoje atsirado metavisatos elementų – funkcija „Mesh“. Ji virtualiojoje realybėje leidžia žmonėms bendrauti vieniems su kitais naudojant skaitmeninius avatarus. 2022 m. antrąjį ketvirtį akcijų savo portfeliuose laikė 262 rizikos kapitalo fondai. Tai mėgstamos akcijos tarp investicinių fondų, susidomėjimas jomis dar padidėjo, kai įmonės vadžias iš Steve’o Ballmerio perėmė Satya Nadella, sugebėjusi paversti kompaniją pinigus generuojančia mašina.

YPAČ STIPRIAI NUKRAUJAVUSIOS

Visos šiame straipsnyje minimų įmonių akcijos šiemet krito labai daug. Griežtėjanti centrinių bankų pinigų politika, milžiniška infliacija, energetikos krizės ir karas lėmė, kad rinkoje ypač daug baimių dėl artėjančios ekonominės krizės ir jos gylio. Visa tai lėmė akcijų rinkos išsipardavimą ir labai tiesiogiai palietė minėtų įmonių akcijas. Nuo 2021 m. pasiektų viršūnių akcijų kainos stipriai krito:

  • „Microsoft Corporation“ – 31 % (šiais metais – 28 %);
  • „Alphabet Inc“ – 33 % (šiais metais – 30 %);
  • „Meta Platforms Inc“ – 65 % (šiais metais – 60 %);
  • „Advanced Micro Devices Inc“ – 64 % (šiais metais – 59 %);
  • „Nvidia Corporation“ – 65 % (šiais metais – 59 %);
  • „Qualcomm Inc“ – 42 % (šiais metais – 41 %);
  • „Intel Corporation“ – 62 % (šiais metais – 52 %);
  • „Roblox Corporation“ – 70 % vienumetu siekė net – 85 % (šiais metais – 58 %);
  • „Sony Group Corporation“ – 50 % (šiais metais – 50 %);
  • „Unity Software Inc“ – 85 % (šiais metais – 75 %).

Tad, jeigu jus domina metavisatos ateitis ir tikitės, kad ateityje tai gali lemti didelį augimą, galbūt dabar pats metas atkreipti į šias įmones dėmesį ir įsitraukti jas į stebimųjų sąrašą. Ypač atkreipčiau dėmesį į tokias gigantes kaip „Microsoft Corporation“, „Meta Platforms“, „Nvidia Corporation“, „Alphabet Inc“, kurios jau yra lyderės „įprastuose“ savo segmentuose, tačiau aktyviai investuoja ir į siejamas su metavisata bei didžiulį potencialą ateityje, tikėtina, atversiančias technologijas.