“Beyond Meat” – tai augalinės kilmės mėsos gamintoja, siūlanti produktus jautienos, kiaulienos ir paukštienos kategorijose. Įmonė naudoja patentuotą ir mokslu paremtą inovatyvią technologiją, galinčią, iš augalinės kilmės produktų, atkurti mėsos pagrindinę struktūrą, kompoziciją, skonį, spalvą, kvapą. Siekiama, kad alternatyvios mėsos vartotojas jaustų tuos pačius pojūčius ir gautų visas reikalingas maistines medžiagas, lyg vartodamas gyvulinės kilmės mėsą.

Įmonė yra į misiją orientuotas verslas, turintis ilgalaikes pagrindines vertybes. Stengiasi veikti sąžiningai, socialiai atsakingai ir tausoti aplinką. Tikslas – padėti išspręsti pagrindines sveikatos ir aplinkosaugos problemas, kurios iš dalies sukelia gyvūninės kilmės baltymų dieta ir esama pramoninė gyvulininkystė. Tiki, kad jų autentiškas ir ilgalaikis įsipareigojimas šiems tikslams padeda kurti lojalumą ir pasitikėjimą tarp esamų vartotojų, ir padeda pritraukti naujų. Įmonės verslo kultūra įkūnija šias vertybes, todėl labai džiaugiasi motyvuota ir kvalifikuota darbo jėga, atsidavusiai šiai ilgalaikei misijai.

  • Žmonių sveikata. Augalinės kilmės dieta, gali padėti sumažinti rizikas, širdies ligų ir vėžio išsivystymo srityse;
  • Klimato kaita. Augalinės kilmės mėsa, gali padėti mažinti gyvulininkystės poreikį, kas teigiamai prisidėtų prie klimato taršos mažinimo;
  • Gamtos ištekliai. Vanduo ir žemė – jų dideli plotai ir kiekiai tiesiogiai sunaudojami gyvulininkystėje;
  • Gyvūnų gerovė.

Po “Beyond Meat” prekės ženklu nešamos socialinės žinutės ir misija skamba tikrai puikiai, bet kaip ir visose srityse yra ir skeptikų, kurie turi kontrargumentų. Į juos nesigilinsime ir paliksime šią temą apmąstyti kiekvienam asmeniškai.

Įmonės pagrindiniai gamybiniai pajėgumai ir ilgalaikis turtas sukoncentruotas jungtinėse Amerikos valstijose – 90%.

  • Pagrindinė būstinė ir inovacijų centras (“Headquaters, lab & innovation center”) “El Segundo” mieste kalifornijoje. 2021 metais pridėta prie įmonės komplekso nauja laboratorija.
  • Pagrindinės gamybinės patalpos “Columbia” mieste, Misūryje. Gaminamas pagrindinis baltymas ir sausas mišinys (“Woven protein & dry blends”).
  • Pagrindinės gamybinės patalpos “Devault” mieste, Pensilvanijoje. Atliekama galutinio produkto gamyba iš žaliavų (“Finished goods production”).
  • Komercinis centras “Commerce” mieste, Kalifornijoje. Centras įsigytas 2021 metais 3 ketvirtį. Įmonė tikisi, kad šio centro įsteigimas pagreitins, pagerins procesus naujų produktų bandymuose ir jų patekimu į rinką. Centro rekonstrukcijos darbus planuoja užbaigti 2022 metais.
  • Sandėliavimo patalpos “Columbia” mieste, Misūryje. Patalpos įsigytos 2021 metais 3 ketvirtį.

Įmonės pagrindiniai pajėgumai ir ilgalaikis turtas tarptautinėje rinkoje:

  • Gamybinės patalpos “Enschede ” mieste, Olandijoje. Gaminamas baltymas ir sausas mišinys, kuris yra paskirstomas vietiniams gamintojams užbaigti produkto gamybos procesą.
  • Gamybinės patalpos “Jiaxing” mieste, Kinija. 2021 metais 4 ketvirtį užbaigtas leidimų gavimo procesas, rekonstrukcijos darbai ir pilnai pasiruošta gamybai. Tai bus pilnas gamybinis kompleksas (“End-to-end production”), be trečiųjų šalių (“Co-Manufacturers”) paslaugų.
  • Tyrimų ir plėtros centras “Shanghai” mieste, Kinija. Rekonstrukcijos darbus planuojama užbaigti 2022 metų viduryje. Tikslas palaikyti artėjančią vietinę gamybą Kinijoje.

.

2021 metais atlikta daug investicijų į infrastruktūros gerinimą ir gamybos pajėgumų didinimą. Ypač įdomu bus stebėti kaip seksis gamybos kompleksui Kinijoje ir kokią įtaką turės pardavimų augimui. Ilgalaikio turto nuosavybė yra mišri. Dalis nuosavybės priklauso tiesiogiai įmonei, dalis kompleksų yra nuomojami pagal ilgalaikes sutartis ar lizinguojami.

Rinkos dydis ir įmonės pardavimų potencialas. “Fitch Solutions Macro Research” duomenimis, 2017 metais maisto pramonėje didžiausią dalį sudarė mėsos pramonės šaka, kuri generavo 270 milijardų dolerių apyvartos Amerikos valstijose ir 1.4 trilijono dolerių globaliai. Šie skaičiai nekelia nuostabos, nes mėsa viena iš pagrindinių maisto komponentų žmonių mitybos racione.

Tiesa, lyginti su visa mėsos pramonę, būtų dar visai netikslinga ir per anksti. Pagrindinis alternatyvios mėsos pirkėjas mano nuomone, šiuo metu yra vegetaras – veganas. Tikiuosi, laikui bėgant ir keičiantis žmonių įpročiams, alternatyvi mėsa galės taikytis ir į visą mėsos pramonės dydį. Alternatyvios mėsos sektorius nuolat auga, tad susilaukiama vis daugiau investicijų ir iš kitų rinkos dalyvių. Pasak įmonės, jų konkurentai yra ne tik augalinės, bet ir gyvulinės kilmės mėsos gamintojai. Pagrindinis konkurentas iš augalinės kilmės mėsos gamintojų – privataus kapitalo įmonė – “Impossible Foods”. Iš mišrių gamintojų, tai gerai žinomi rinkos dalyviai, tokie kaip “Tyson Foods”, “The Kraft Heinz Co”, “Unilever”, “Perdue Foods” ir kiti. Konkurencinė aplinka auga, tad įdomu bus stebėti kaip įmonė sugebės išlaikyti ir didinti rinkos pozicijas.

Įmonės produktų asortimentas nuolat kinta, bet galime išskirti šias pagrindines produktų grupes:

– Mėsainių paplotėliai (“Burgers”);

– Mėsos faršas (“Mince”);

– Dešrelės (“Sausage”);

– Mėsos kukuliai (“Meatballs”);

Įmonė, ne tik kuria naujus produktus, bet ir nuolat tobulina esamus. Siekiama, kad produktas būtų sveikas ir kuo natūralesnis galutiniam vartotojui. Taip pat, kad vartodamas produktą jaustų kuo panašesnį pojūtį ir gautų visas reikalingas maistines medžiagas, lyg vartodamas gyvulinės kilmės mėsą. Dėl šių tobulinimo procesų gali kisti medžiagos, bet galime išskirti šias pagrindines, kurios naudojamos produktų gamyboje:

Baltymas (“Protein”) – žirniai, rudieji ryžiai;

Riebalai (“Fat”) – rapsų, kokosų aliejus;

Angliavandeniai (“Carbs”) – bulvių krakmolas ir metilceliuliozė. Atsakingi už produkto struktūra.

Mineralai (“Minerals”) – kalcis, geležis, druska, kalis. Pagrindinės maistinės medžiagos, kurios

gaunamos iš gyvulinės kilmės mėsos;

Skonis ir spalvos (“Flavors&colors”) – burokėlių sultys ir obuolių ekstraktas. Suteikia mėsai spalvą ir skonį;

– Ir kitos antrinės medžiagos.

Internetinėje erdvėje, iš sveiką gyvenimą propaguojančių žmonių ir dietologų, kyla kontrargumentų dėl naudojamų medžiagų gamyboje ir jų sveikumo sąvokos. Kaip ir kiekvienoje srityje ar veikloje yra teigiamų ir neigiamų pusių. Kiek ir kokia medžiaga naudojama gamyboje gali neatitikti sveikumo sąvokos, geriausia palikti tai atsakyti mokslui ir tyrimams.

Įmonės produktų paskirstymo kanalai nuolat auga ir siekia apie 130 tūkstančių, daugiau negu 90 pasaulio šalių. Pasiekiama pasaulinio lygio prekybos centruose, maisto restoranuose, mokyklose ir kt. Tad produkto pasiekiamumas ir prekės ženklo žinomumas vartotojui nuolat auga..

2022 metais tikimasi toliau plėsti ir pratęsinėti paskirstymo kanalus, tobulinti ir kurti naujus produktus. Svarbiausi ir daug žadantys testavimai, tokiuose maisto restoranuose kaip “KFC”, “A&W” ir testavimo pratęsimas “McDonald`s”.

2021 metais sausio 25 dieną įmonė sudarė bendradarbiavimo sutartį su “PLANeT LLC”, kurios bendrasavininkė yra “PepsiCO INC”. Šios sutarties tikslas, sukurti naujus augalinės kilmės užkandžių ir gėrimų produktus. Investicija sudarė 11 milijonų dolerių 2021 metais ir papildomai investuos 16.5 milijono dolerių 2022 metais. Tikimasi žengti į naują produktų kategoriją, išplėsti produktų paskirstymo kanalus, padidinti augalinės kilmės produktų prieinamumą.

Finansinės veiklos apžvalga

.

Įmonės pajamų augimas nuo 2016 iki 2020 metų vyko eksponentiškai. 2020-2021 metais pastebimas aiškus pajamų augimo lėtėjimas 2020 metais tarptautinėse rinkose, o 2021 metais Amerikos rinkoje. 2020-2021 metų pajamų augimo lėtėjimo priežastys:

  • “COVID-19” pandemija ir vykdomi įvairių verslo šakų, mokyklų ir žmonių judėjimo ribojimai;
  • Auganti konkurencinė aplinka, dėl kurios taikyta agresyvi nuolaidų politika;
  • Lėtėjantis augimas Amerikos mažmeninėje rinkoje 2021 metais.

2022 metais planuoja pasiekti 560-620 milijonų dolerių pajamų ribą, tai būtų apie 20-30% augimas.

Pelningumo maržų rodikliai nuo 2016 iki 2020 metų buvo stipraus augimo tendencijoje. Aiškus masto ekonomijos efektas, didesnis pardavimų augimo tempas, lygin su gamyba ar veikla susijusių išlaidų. 2019 metais įmonė buvo netoli lūžio taško. 2020 ir 2021 metais pastebimas rodiklių kritimas, ypač žymus 2021 metais. Pagrindinės priežastys lėmusios pelningumo maržų mažėjimą:

  • Produktų savikainos didėjimas (“COGS”), dėl infliacijos poveikio. Išaugo pagrindinių žaliavų, transportavimo, gamybos paslaugų (“Co-Manufacturers”), sandėliavimo, darbo užmokesčio išlaidos;
  • Taikyta agresyvi nuolaidų strategija;
  • Dėl vykdomos agresyvios plėtros 2021 metais, ženkliai išaugo veiklos išlaidos ir ilgalaikio turto nusidėvėjimo sąnaudos;
  • Dėl pasaulinės pandemijos “COVID-19”, patirta nenumatytų papildomų veiklos išlaidų. Produktų perpakavimai, nurašymai, aukos labdaros fondui ir kt. (2020 metai – 14.13 milijonų dolerių).

.

Veiklos išlaidos (“Operating expenses”) 2021 metais augo 120.59 milijonais dolerių arba 70.27% lyginant su 2020 metais. Pardavimo ir bendrosios administracinės išlaidos (“Selling, General and Administrative”) sudaro didžiąją dalį veiklos išlaidų ir 2021 metais siekė – 71.69%. Jų augimą lėmė:

  • Darbo užmokesčio didėjimas 31.20 milijonais dolerių;
  • Padidintos reklamos išlaidos 23.70 milijonais dolerių;
  • Išaugusios konsultacinės paslaugos 14.10 milijonais dolerių;
  • Ir kitos.

Tyrimai, plėtra ir inovacijos yra pagrindinė kompanijos strategija. Tikimasi, kad tai atneš pranašumus prieš konkurentus. Nestebina , kad kitas įmonės veiklos išlaidų segmentas – tyrimai ir plėtra (“Research and Development”). Šios išlaidos kasmet auga, bet išlaiko panašią 20% struktūrą, nuo visų patiriamų veiklos išlaidų. 2021 metais augo 35.41 milijonų dolerių ir sudarė 22.91%. Dėl 2017 metais nutrauktos tiekimo sutarties, įmonė kasmet patiria papildomų veiklos išlaidų (“Restructuring expenses”) dėl netesybų. 2021 metais tai sudarė visai reikšmingą sumą ir siekė 15.79 milijonus dolerių. Sunku įvertinti netesybos detales ir kiek tai kainuos, bet ateityje norėtųsi šių papildomų veiklos išlaidų nebematyti.

Kitos veiklos išlaidos ir mokesčiai (“Other expenses & Income Tax”) nesudaro reikšmingų sumų. Įmonė yra augimo stadijoje, taip pat gamybinės veiklos profilio, kas reikalauja didelių kapitalo investicijų, tad nenuostabu matyti per šešerius veiklos metus vien patirtą nuostolį. 2021 metais patirtas ženklus 182.10 milijonų dolerių nuostolis.

Iki 2020 metų įmonė demonstravo tikrai neblogus rezultatus. Aukšta bendrojo pelningumo marža leido, didinant pardavimų apimtis, greitai stiebtis pelningumo maržom ir 2019 metais nedaug trūko, kad būtų pasiektas lūžio taškas. Tačiau, kaip žinome pastarieji keleri metai buvo sunkūs visiems dėl užklupusios pasaulinės pandemijos, tiekimo grandžių trukdžių, kaistančios infliacijos. Dėl kurių buvo patirta neplanuotų veiklos išlaidų. Taip pat per šiuos neramumus vykdyta agresyvi plėtra. Šis mišinys pagrinde ir lėmė stipriai išaugusias išlaidas ir mažėjančias pelningumo maržas pastaruosius dvejus metus. Ilgalaikė įmonės strategija – mažinti produkto savikainą ir išlaidas, kad pasiekti kainų paritetą su gyvulinės kilmės produktais. Dėl šios strategijos tikslų ir stipriai augančių veiklos išlaidų 2021 metais įmonės valdyba inicijavo išlaidų mažinimo programą. Veiklą suskirstė į atskiras šakas ir pogrupius. Kiekvienas atskiros šakos atskaitingas asmuo, bus atsakingas už išlaidų programos progresą ir atsiskaitymą. Įdomu bus stebėti, kaip seksis suvaldyti išlaidų didėjimą šioje ekonominėje erdvėje ir plėtros stadijoje.

Įmonės grynųjų pinigų srautai iš pagrindinės veiklos (“Cash Provided by operations”) stipriai pablogėjo 2021 metais ir siekė -301.37 milijonus dolerių. Pagrinde, tai lėmė stipriai išaugęs veiklos nuostolis, kuris siekė -182.10 milijonų dolerių ir ženkliai padidėjusios investicijos į apyvartinį kapitalą -179.58 milijonai dolerių.

Įmonės grynieji pinigų srautai iš investicijų (“Cash used for investing activities”) ženkliai išaugo 2020 ir 2021 metais, siekė -74.90, -147.48 milijonus dolerių. Šių investicijų pagrindą sudaro (“Capital expenditures”) gamybos įrengimų, turto ir įrangos pirkimai. Tikslas – plėtra ir gamybos pajėgumų didinimas vietinėje ir tarptautinėje rinkoje. Lyginant su ankstesniais metais, pastebimi ženklūs plėtros šuoliai 2020-2021 metais, o ypač 2021 metais.

Pinigų srautai iš pagrindinės veiklos ir investicijų per visą laiką buvo neigiami, tad šiuos grynųjų pinigų nutekėjimus iš įmonės reikėjo finansuoti per finansinę veiklą (Cash priovided by financing activities”). Matomas aiškus trendas, kad nuo 2016 iki 2020 metų buvo finansuojama per akcijų išleidimus (“Issuanceof Stock”). Įmonė į viešą akcijų biržą išėjo 2019 metais, tad iki 2019 metų buvo privataus kapitalo įmonė ir finansavimai vyko per investicinius raundus privačiai. 2019 metais finansavimas pritrauktas per viešą akcijų biržą (“IPO”). 2020 metais finansavimo nepritraukta, buvo remtasi sukauptu grynųjų pinigų rezervu iš ankstesnių finansavimo šaltinių, kuris sumažėjo 116.86 milijonais dolerių. 2021 metais, kaip jau matėme, vyko stiprus plėtros šuolis ir patirtas didelis veiklos nuostolis, tad visą tai finansavo išleisdami konvertuojamas obligacijas (“Convertible notes”). Tikslas padengti esamus nuostolius ir ateities plėtrą. Pritraukta suma didelė ir siekė – 1.15 milijardų dolerių sumą.

Apie šias konvertuojamas obligacijas norėtųsi pašnekėti plačiau. Tai hibridinis skolos instrumentas, kurio pagrindas yra skola, tačiau turi tam tikras sąlygas ir ateityje investuotojai šią skolą gali konvertuoti į įmonės akcijas. 2021 metais kovo 5 dieną įmonė išleido 1.15 milijardų dolerių vertės konvertuojamas obligacijas ir pritraukė investicijas iš privačių investuotojų. Pagrindinės sąlygos ir pastebėjimai:

  • Metinė palūkanų norma – 0.00%;
  • Akcijos konvertavimo kaina – 206$;
  • Potencialus akcijų praskiedimas – 5.582.560 vnt. (8.81% nuo esamų išleistų akcijų);
  • Obligacijos galiojimo termino pabaiga – 2027 metai kovo 15 diena;

Konvertuojamų obligacijų rinkoje 2021 buvo neeiliniai metai, nes pirmą kartą istorijoje fiksuotos nulinės palūkanos. “Beyond Meat”, “Air BNB”, “Twitter”,”Spotify” – šioms įmonėms privatūs investuotojai sutiko paskolinti už nulines metines palūkanas. Kas yra labai neįprasta iš investuotojų pusės, nes vienintelė galimybė uždirbti, tai tik įvykus skolos konvertavimui į akcijas. Įmonei, tai labai naudingas sandoris, nes pritrauktos pigios lėšos su nulinėmis palūkanomis, taip pat galimas akcijų praskiedimas nėra didelis, nes akcijos konvertavimo kaina – aukšta.

Trumpalaikiai likvidumo rodikliai labai aukšti, tad artimiausiais metais įmonė neturėtų susidurti su likvidumo problemomis. Kaip matome, vien grynieji pinigai viršija trumpalaikius įsipareigojimus 7.79 kartus. Tai nereiškia, kad įmonė 7-8 metus nesusidurs su likvidumo problemomis, tai tik atspindys 2021 metų galo. Grynųjų pinigų kiekis balanse 2021 metų gale – 733.29 milijonai dolerių, tai lėšų likutis iš pritrauktų konvertuojamų obligacijų. Įdomu bus stebėti kaip įmonė optimizuos augančias veiklos išlaidas ir kokiais tempais plėsis toliau, nes grynieji pinigai gali baigtis net ir po dvejų metų, jeigu išlaikys tokį patį plėtros tempą, nesuvaldys kylančių išlaidų ir patirs tokį patį veiklos nuostolį kaip ir 2021 metais.

Kalbant apie įmonės skolos ir nuosavybės struktūrą, matomas aiškus trendas iš aukščiau išvardytų detalių. Nuo 2016 iki 2021 metų finansavimas buvo grindžiamas per akcijų emisijas, todėl matome, kad nuosavybės dalis (“Total Equity”) lyginant su visu turtu sudarė nuo 58.16% iki 84.99%. Skolintas kapitalas – nuo 41.84% iki 15.01%, ganėtinai žemas skolos lygis (“Leverage”). Tai reiškia, kad įmonės turtas buvo paremtas didžiąją dalimi investuotojų kapitalu, o ne skolomis.

2021 metais matome, aiškų pasikeitimą dėl išleistų konvertuojamų obligacijų. Skolintas kapitalas 2021 metais sudarė 90.39% viso turto, o nuosavybė tik 9.61%. Stipriai išaugęs ilgalaikės skolos lygis. Tačiau, čia reikia turėti omenyje, kad šios obligacijos 2027 metais gali virsti iš skolos į nuosavybės struktūrą, jeigu bus konvertuojama į akcijas. Viskas priklauso nuo įmonės sėkmės ar pavyks efektyviai ir pelningai plėsti veiklą, kad privatūs investuotojai turėtų paskatą ir naudą jas konvertuoti.

Turto struktūra išlaiko panašias tendencijas, apie 20-30% sudaro ilgalaikis turtas, o trumpalaikis turtas 80-70%. Trumpalaikio turto pagrindą sudaro grynieji pinigai ir atsargos produkcijai gaminti.

2021 metais buvo atliktos didelės investicijos į apyvartinį kapitalą, kurio pagrindą sudarė atsargų įsigijimas produkcijai gaminti. Atlikti didesni pirkimai, kad sutaupyti pinigų ir suvaldyti galimą riziką dėl tiekimo grandinių trukdžių ir galimai dar brangsiančių žaliavų kainų. Taip pat patenkinti didėjančios gamybos mąsto poreikius.

Įmonė dirba nuostolingai, tad sunku ir neverta vertinti standartinius vertės ar pelningumo rodiklius. Kiekvienas pardavimo doleris vis dar nešą nuostolį, todėl įdomu įvertinti kiek rinkos dalyviai yra pasiryžę mokėti už vieną įmonės pardavimo dolerį. Tai parodo kainos ir pardavimų santykis (“Price to Sales Ratio”). Duomenys pateikti nuo 2019 metų, nes tik tada įmonė pradėjo “listinguotis” viešoje biržoje.

Santykiniai rodikliai buvo labai aukšti, kas reiškia kad rinkos dalyviai buvo pasiryžę sumokėti po 49$, 30$ dolerių už vieną įmonės generuojamą pajamų dolerį. Iki 2020 metų pardavimai augo eksponentiškai, taip pat buvo netoli lūžio taško, tad mano manymu rinkos dalyviai tuo metu per daug optimistiškai žiūrėjo į ateitį, todėl matomi tokie dideli santykiniai rodikliai. Svyravimai tarp aukščiausio ir žemiausio rodo, kad akcijų kaina labai volatili. 2022 metais įmonė tikisi pardavimus didinti 20-30%, tai sudaro 560 – 620 milijonų dolerių skaitine išraiška. 2022 metų santykiniai rodikliai skaičiuojami pagal įmonės saugiausią planą – 560 milijonų dolerių pajamos. Prie akcijų dabartinės kainos 37.40$ ir planuojamų 560 milijonų dolerių pajamų santykinis rodiklis siekia 4.04.

.

Viešoje akcijų biržoje akcija pradėjo prekiautis po 45$. Šiuo metu kaip matome, prekiaujasi žemiau šios ribos. Mėnesio laikotarpio grafike, matome, kad šią kainos ribą bandyta apsaugoti, tačiau galimai, balandžio mėnesį mėnesinė žvakė užsidarys žemiau šios ribos. Nuo 2021 metų liepos mėnesio matoma nuosekli, be didesnių korekcijų stipriai žemėjanti kainos tendencija..

Stebint 2022 metų kovo ir balandžio mėnesius, pastebimas aukštas “Short Float”, kuris siekia 30%-40%.

Lyginant akcijos dienos judėjimą su rinka ir sektoriumi, pastebimas didelis volatilumas. Kas nusako, kad turi aukštą sisteminę riziką (aukšta “Beta” reikšmė).

Nuo 2022 metų kovo 1 dienos buvo kaupiami sandorių duomenys ir sulyginamos pirkėjų ir pardavėjų apyvartos. Pastebimas didesnis pardavėjų aktyvumas, kurių apyvartumo skirtumas sudaro 2.80% nuo cirkuliuojančių akcijų, kurių šiai dienai yra 57.14 milijonai.

IŠVADOS

Įmonės inovatyvi technologija ir nešamos ilgalaikės vertybės, kurios gali prisidėti prie pasaulinio lygio kylančių bėdų mažinimo, tikrai žavi ir kelią didelį susidomėjimą. Norint tai pasiekti neužtenka vien geros idėjos, geri darbai ir norai turi būti ekonomiškai tvarūs ir naudingi. Tai reiškia, kad įmonė turi sukurti tvarų ekonominį modelį, kuris generuotų investuotojams naudą, kitaip bus prarastas investuotojų susidomėjimas ir graži idėja taps tik idėja.

Įmonės generuojama bendrojo pelno marža yra ganėtinai aukšta, nors ir pastaruosius kelis metus mažėjo. Tai reiškia, augant pajamoms ir išlaikant panašią maržą, įmonė gali pasiekti lūžio tašką. Kokia tai pardavimų riba – sunku prognozuoti. 2019 metais įmonė buvo netoli lūžio taško, tačiau pastaruosius dvejus metus užklupo pasaulinė pandemija, augančios paslaugų ir medžiagų kainos sudavė nemažą smūgį. Kas lėmė pardavimų augimo tempo mažėjimą bei savikainos, nenumatytų veiklos išlaidų (atsargų nurašymai, perpakavimai, tiekimo grandžių trukdžiai ir t.t.) didėjimą. Visi šitie faktoriai stipriai lėmė pelno maržų mažėjimus ir ganėtinai didelį nuostolį skaitine išraiška. Taip pat šiuo neramiu laikotarpiu vykdė didelę plėtrą, kas stipriai prisidėjo prie ženkliai padidėjusių veiklos išlaidų. Pasaulinė ekonominė aplinka šiuo metu yra nestabili ir ateityje nenusimato didelių teigiamų pokyčių. Įmonės laukia nemažesni iššūkiai ir ateityje. Įdomu bus stebėti kaip sugebės susidoroti su šiais iššūkiais:

  • Pardavimų auginimas;
  • Auganti konkurencinė aplinka;
  • Infliacija;
  • Pasaulinė pandemija;
  • Plėtrai pritrauktų pinigų efektyvus panaudojimas;
  • Tiekimo grandinių trukdžiai (žaliavos ir produktų paskirstymas);
  • Galimas ekonominis lėtėjimas dėl pasaulyje vykstančių įvairių geopolitinių ir ekonominių įvykių.

Nepaisant to, įmonė ateityje planuoja, kad savikaina ir veiklos išlaidos augs pinigine išraiška, tačiau mažės procentine išraiška lyginant su pardavimais. Tikimasi, kad pardavimai augs sparčiau, nei veiklos išlaidos. Jeigu įvykdys planą ir tinkamai suvaldys augančias kainas ir įvairius ekonominius, geopolitinius trikdžius – artės prie lūžio taško. Ar pavyks tai įgyvendinti – ateitis parodys. Potencialios pardavimų augimo priežastys:

  • Vykdyta agresyvi plėtra 2020-2021 metais vietinėje ir tarptautinėje rinkoje;
  • Atliktos investicijos į “PLANET LLC”, tikimasi žengti į naują produktų kategoriją;
  • Vykdoma agresyvi reklamos politika per socialinius ir kitus skaitmenizuotus kanalus. Stengiamasi kelti prekės ženklo žinomumą (“Brand awareness”). Nori, kad vartotojui prekės ženklas asocijuotųsi su veiklos nešamomis vertybėmis;
  • Nuolat didinamos išlaidos į produktų plėtrą ir tyrimus;

Didžiausią nerimą kelia tai, kad produktai yra aukštesnėmis kainomis negu gyvulinės kilmės mėsa. Tad sunku įsivaizduoti, kokios paskatos vedami gyvulinės kilmės mėsos vartotojai pereitų prie augalinės kilmės. Nes pripažinkime, norint pasiekti didžiąją masę vartotojų, kaina yra viena iš svarbiausių elementų. Įmonės ilgalaikėje strategijoje yra planas pasiekti kainų paritetą, jeigu tai pavyks įgyvendinti, tai būtų vienas iš didžiausių faktorių, kad pasiekti ir prisivilioti gyvulinės kilmės mėsos vartotojus.

Galimi teigiami pokyčiai veiklos išlaidų valdyme:

  • Vykdyta plėtra gali sumažinti produktų gaminimo ir paskirstymo išlaidas tarptautinėje rinkoje, nes prireiks mažiau trečiųjų šalių paslaugų;
  • Inicijuota 2021 metais išlaidų mažinimo programa.

Verta dar paminėti ir išskirti konvertuojamas obligacijas, kurios buvo išleistos 2021 metais. Susidaro nuomonė, kad privatūs investuotojai prisiėmė didelę riziką ir užšaldė 6 metams investuotus pinigus už nulines palūkanas. Galimybė uždirbti turi tik įvykus obligacijų konvertavimui. Konvertacija galima tik tuo atveju jeigu 2027 metais akcijų kaina viršys 206 dolerius per akciją. Jeigu 2027 metais akcijų kaina nesieks 206 dolerius už akciją, investuotojams nebus paskatos jas konvertuoti, todėl įmonė privalės grąžinti 1.15 milijardo dolerių obligacijų turėtojams. Tai reiškia, kad neįvykus konvertacijai įmonę slėgs didžiulė finansinė našta ir grynųjų pinigų išėmimas. Sunku vertinti kokios pajamos bus 2027 metais ir koks pelningumas, bet 1.15 milijardo dolerių obligacijų grąžinimas skamba tikrai baugiai. Tad labai įdomu, kodėl ir kokių paskatų vedami privatūs investuotojai prisiėmė šią didelę riziką. Jeigu man būtų pasiūlyta investuoti tokią sumą į 450 milijonų dolerių apyvartos generuojamą įmonę, šešeriems metams su nulinėmis palūkanomis, tikrai labai daug šansų, kad šį pasiūlymą būčiau atmetęs.

Viską apibendrinus – buvo sunkūs praėję dveji metai. 2022 metais tikimasi 20-30% pajamų augimo, tad įvertinus pelningumo maržas, tebesitęsiančius plėtros projektus, infliaciją, galimą ekonominio aktyvumo lėtėjimą – 2022 metai galimai bus taip pat sunkūs. Bet jeigu pavyks konvertuoti vertybes į tvarų ekonominį modelį – ateitis gali būti šviesi.